Internet of things står til søs til gavn for udstyrsproducenter og myndigheder
08-12-2016 14:00

Søfartsstyrelsen bidrager til et pilotprojekt i 2017, som består af udvikling og test af et system, som indsamler live-data fra forskellige komponenter på skibe.

Datastrømmen sendes i såkaldt ’real-time’ til de landbaserede organisationer, så bl.a. myndigheder, rederier og udstyrsproducenter kan udnytte informationen løbende.

Det er Aalborg-virksomheden GateHouse, som står bag pilotprojektet. Desuden bidrager en række virksomheder samt Søfartsstyrelsen til afprøvning af den nye teknologi. Det drejer sig om to rederier, bl.a. Uni-Tankers, og om virksomheden Logimatic samt to større udstyrsproducenter.

I praksis består løsningen af en række sensorer, som måler på tilstanden af skibes udstyr og registrerer udledninger fra skibet. Al sensor-informationen samles og sendes løbende i land (real-time), hvor de aktører, som har adgangsret til data, kan bruge informationen til forskellige formål.herunder løbende optimering af maskineri, mere effektivt vedligehold, løbende optimering af  brændstofforbruget og løbende udledningsmonitorering.

For den maritime udstyrsindustri handler det med andre ord bl.a. om såkaldt ’Condition Based Maintenance’, som kan forbedre deres service til rederierne og sikre optimal drift og udnyttelse af systemerne om bord. For myndighederne er det især interessant løbende at kunne følge med i om fx skibes udledning af svovl og NOx lever op til nuværende og kommende grænseværdier.

Vicedirektør i Søfartsstyrelsen Troels Blicher Danielsen siger:
”I nær fremtid vil mange skibe være on-line hele tiden, ligesom vi er til lands. Det er der forretningsmuligheder i for innovative virksomheder i Det Blå Danmark, og det ønsker Søfartsstyrelsen at bidrage til ved at deltage i dette pilotprojekt. Og hvis vi så også kan demonstrere, at teknologien gør det lettere løbende at overvåge skibes udledninger af fx svovl, så er det måske et skridt på vejen til mere effektiv håndhævelse.”

Søfartsstyrelsen har gennem nogen år arbejdet med Big Data fra og til skibe i regi af det meget ambitiøse, EU-støttede projekt EfficienSea2. Det er tanken, at erfaringerne fra det nye pilotprojekt, hvor data transmitteres live til land kan kobles med elementer i EfficienSea2.

Projektets gennemførelse støttes af den Danske Maritime Fond.

 KONTAKT

 
 
72 19 60 00