Myndigheder og erhvervsliv går sammen om at løse den globale håndhævelsesudfordring med studerendes hjælp
04-10-2016 15:00

Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Boeing-koncernen, Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen er gået sammen om at løse den globale udfordring med svovlhåndhævelse. Med støtte fra den Danske Maritime Fond skal der afholdes en studenterkonkurrence på DTU.

​Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Boeing-koncernen, Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen er gået sammen om at løse den globale udfordring med svovlhåndhævelse. Med støtte fra den Danske Maritime Fond skal der afholdes en studenterkonkurrence på DTU i foråret 2017. Målet er at finde frem til effektive håndhævelsesløsninger, som myndighederne kan anvende på åbent hav, når de kommende globale IMO-svovlregler træder i kraft.

Den mange-facetterede gruppe af organisationer bag dette projekt har samlet sig om et fælles mål – at finde en effektiv håndhævelsesmetode. De enkelte partnere repræsenterer forskellige typer ekspertise, som – hvis de kombineres – kan hjælpe de deltagende studerende på deres vej henimod at opfinde effektive metoder til håndhævelse af de internationale svovlregler på åbent hav.

Chefkonsulent Peter Krog-Meyer fra Søfartsstyrelsen udtaler:

“Det er en udfordring at finde ud af, hvilken type brændstof skibene anvender på åbent hav. Ikke desto mindre er det, hvad søfarts- og miljømyndighederne i hele verden skal finde ud af, når der indføres en ny og strengere global grænse for skibes svovludledninger. For at tage denne udfordring op er vi meget glade for at have indgået et partnerskab med større, internationale selskaber og DTU med henblik på at opdage nye og bedre håndhævelsesmetoder."

Kontorchef Sara Røpke fra Miljøstyrelsen udtaler:

“Som den kompetente danske myndighed på svovlregulerings- og håndhævelsesområdet er vi meget opsatte på at finde effektive håndhævelsesmetoder med henblik på at sikre, at hensigten med reguleringen opfyldes. Vi har allerede lanceret en række initiativer, der sigter mod effektiv implementering af svovlreguleringen. I overensstemmelse hermed byder vi dette partnerskab velkommen og glæder os til at se resultaterne næste forår."

Ideen om en studenterkonkurrence blev udklækket af Boeing-koncernen. Tidligere studenterkonkurrencer i USA har vist, at de løsninger, som de studerende fandt frem til, var overraskende kreative, innovative og nyttige. En af de forretningsideer, der blev lanceret af studentergruppen i den sidste konkurrence, gik ud på at anvende Boeings patenter til at filtrere de farlige partikler fra kulfyrede kraftværkers udledninger fra, samtidig med at der udtrækkes drivhusgasser til anvendelse i produktionen. Det er første gang, at denne type konkurrence fokuserer på skibes udledninger.

Direktør Logan Jones fra Boeing Ventures udtaler:

“Denne innovative, stærke partnerskabsmodel afspejler nøjagtigt, hvor vanskeligt et problem det er at løse. Det kræver kreativitet og samarbejde fra studerende, søfartsmyndigheder, universitetet og erhvervslivet at håndtere et af de mest presserende spørgsmål, som det globale søfartserhvervs står over for. Denne begivenhed vil netop vise, hvor meget bedre vi kan være, når vi arbejder sammen med fokus på et fælles mål."

Maersk bidrager ligeledes til projektet med selskabets massive ekspertise inden for skibsfartserhvervet. Sammen med andre ligesindede rederier i Trident Alliance arbejder Maersk allerede aktivt for at sikre lige konkurrenceforhold, når svovlreglerne træder i kraft på åbent hav. I betragtning af den betydelige prisforskel mellem brændstof med et højt svovlindhold og det krævede brændstof med et lavt svovlindhold er der virkelig brug for effektiv global håndhævelse.

Aslak Ross, Head of Marine Standards ved Maersk Line, udtaler:

“For øjeblikket findes der ingen løsninger, der sikrer, at reglerne håndhæves på åbent hav. Der er behov for, at robuste håndhævelsesløsninger er på plads, før de globale udledningsregler træder i kraft. Det er lige vigtigt for myndighederne og erhvervet for at opfylde formålet med reglerne og for at bibeholde lige konkurrencevilkår. Maersk er glad for at være en del af denne arbejdsgruppe i dens anstrengelser for at løse denne vigtige, globale håndhævelsesudfordring."

Konkurrencen holdes på DTU i løbet af foråret 2017. Den bedste løsning til blive udvalgt af et dommerpanel, der består af deltagere fra Det Europæiske Søfartsagentur (EMSA), Søfartsstyrelsen (SFS), Miljøstyrelsen, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Maersk og Boeing, og vinderne vil blive udråbt ved en prisoverrækkelsesceremoni, der holdes af DTU i maj 2017.

Koncerndirektør for Innovation og Entreprenørskab Marianne Thellersen fra DTU udtaler:

”Behovsdreven innovation har høj prioritet i DTU's uddannelsessystem. Når virksomheder som fx Maersk og Boeing interagerer med de studerende ved at bringe virkelige virksomhedsudfordringer i spil, får de nye løsninger og perspektiver, som de kan integrere og implementere i deres virksomheder, men de får også adgang til en platform, hvorfra de kan rekruttere fremtidige medarbejdere. Disse studenterkonkurrencer, som DTU har anvendt i mange former, er ligeledes af stor værdi for vores studerende; de styrker deres udviklingskompetencer og får en måde at tænke på, som vil påvirke en helt ny generation af ingeniører."

 Kontakt

Maritim regulering og jura
Peter Krog-Meyer, Chefkonsulent
+45 72 19 61 02