Over 300 ambassadører hjælper sikkerheden ud i landet
13-06-2017 17:00

Nautiske advarsler er nu dagligt opdateret i SejlSikkert-appen. SejlSikkert-kampagnen har vind i sejlene og har nu flere end 300 ambassadører bag sig.

Ulykkesstatistikken viser, at der er fortsat brug for at have fuld opmærksomhed på sikkerheden på vandet, da der hvert år fortsat sker ulykker og ulykker med omkomne hvert år.

I to år har TrygFonden og Søsportens Sikkerhedsråd haft fuldt fokus på sikkerheden blandt fiskere og sejlere, og omdrejningspunktet for indsatsen har været kampagner, ambassadører og SejlSikkert-appen.

Sidstnævnte har netop fået en stor opdatering op til den kommende bade-/sejlsæson

Jan Thorn, kontorchef i Sikre Farvande i Søfartsstyrelsen:
”På Søfartsstyrelsens hjemmeside kan du hele tiden se opdateret nautisk information om advarsler mm. for de danske farvande. Tidligere var kun de mest akutte navigationsadvarsler medtaget i Sejlsikkert-appen. Som noget nyt er nu både navigationsadvarsler og Efterretninger for Søfarende tilgængelige via appen, så alle sejlere og fiskere hurtigt kan se, hvor de skal være ekstra opmærksomme, når de er på vandet.”

Ambassadørnetværket vokser hele tiden

Sten Emborg, konsulent i Søsportens Sikkerhedsråd:
”Vi har nu over 300 ambassadører, 56 butikker og 22 instruktører. Med så mange til at hjælpe os, når vi meget langt ud med vores opråb om sikkerhed på vandet.”

De mange ambassadører er en væsentlig del af SejlSikkert-kampagnen. Ud over masser af oplysningsmateriale, dialog på sociale medier og teknologiske løsninger er der fokus på at kommunikere så tæt på sejlerne og fiskerne som muligt.

Ambassadørerne er kontaktpersoner for SejlSikkert-kampagnen i lokale havne og klubber. Butiksambassadørerne får materiale, som bliver lagt frem i butikkerne landet over, og instruktørerne kommer ud lokalt og underviser.

Sten Emborg:
”Vores kampagne kommer som en plov gennem landskabet, og i ly bag den kommer alle vores ambassadører helt ud til den enkelte sejler eller fisker og prikker ham på skulderen og siger: Det gælder også dig”.

SejlSikkert-kampagnen for 2017 søsættes i dag under titlen ”Den Usynlige Redningsvest”. Der er lovkrav om, at der skal være redningsvest om bord til alle, men kun 54 % bruger den synlige, mens 46 % bruger den usynlige redningsvest.

Målet med kampagnen er at fange fiskernes og sejlernes opmærksomhed og fortælle dem, at det er dumt at bruge en usynlig redningsvest – altså ingen redningsvest – når de i stedet kan bruge en synlig og undgå at ende som fiskeføde.

Sten Emborg:
”Det er vigtigt, at alle på vandet bruger vest hver gang – også i godt vejr og tæt på kysten. Bærer skipperne selv redningsvest, er der stor chance for, at resten af besætningen også tager en redningsvest på.”

Fakta

  • 308 ambassadører
    56 butiksambassadører
    22 instruktører

Hændelser 2016 inden for fritidssejlads

  • Seks dødsfald
  • 70 alvorlige hændelser (anslået)
  • 519 registrerede hændelser
  • 3.000 ikke-rapporterede hændelser (anslået)
  • 54 % bruger redningsvest til søs
  • 75 % af de omkomne bar ikke redningsvest


Følg sikkerheden

 

Video fra SejlSikkert kampagne

 

 Relateret indhold

 Kontakt

Sikre farvande
Sten Emborg, Specialkonsulent
+45 72 19 62 19