Pirateri

​Pirateri og væbnet røveri til søs er en udfordring af globalt omfang. Det forekommer mange steder i verden, men navnlig i farvandene ud for Somalia, ud for Vestafrika ved Guineabugten og i Sydøstasien.
 

For en søfartsnation som Danmark, der står for mere end 10 pct. af den globale transport målt i værdi, er udfordringerne mærkbare. Pirateri og væbnet røveri til søs har ikke alene en negativ indvirkning på den globale kommercielle skibsfart. Det har også store personlige omkostninger for de mennesker, der holdes som gidsler, og deres pårøre​nde, ligesom de personer, der udfører deres arbejde om bord på de skibe, som passerer pirateriramte områder, er berørte.

Den danske regering har lanceret en strategi for den danske indsats mod pirateri og væbnet røveri til søs, som omfatter perioden 2015-2018. Det overordnede formål med den danske indsats mod pirateri er at bidrage til, at farvande, hvor Danmark har væsentlige søfartsinteresser, bliver sikre og sejlbare for dansk og international skibsfart og de søfarende. ​

Beskyttelse af skibene og de søfarende

En af de vigtigste faktorer for, om et skib bliver angrebet af pirater, har vist sig at være skibets fysiske karakteristika. Det vil blandt andet sige fribord og fart kombineret med synlig anvendelse af en række forholdsregler. I bestræbelserne på at øge beskyttelse af skibsfarten har det derfor været væsentligt at inddrage rederierne, der selv har taget ansvar for skibenes sikkerhed ved anvendelse af forholdsregler til forebyggelse af pirateri.

Dansk strategi for indsatsen mod pirateri og væbnet røveri til søs

Dansk strategi for 2015-2018

Handelsskibe, som sejler i områder, hvor der er risiko for sørøveri og væbnede overfald, skal således i dag have særlige procedurer til beskyttelse mod pirateri og væbnede overfald.

Danske handelsskibe skal i videst muligt omfang følge FN’s Søfartsorganisations (IMO) anbefalinger og vejledninger om forebyggelse af pirateri. Her udgør navnlig de internationale anbefalinger om forholdsregler ved sejlads i pirateriområder – de såkaldte Best Management Practices (BMP) – et centralt element.

Bemærk, at danske handelsskibes procedurer for sejlads eller havneanløb i områder, hvor der er risiko for pirateri og væbnede røverier skal være udarbejdet under hensyntagen til disse IMO-anbefalinger- og vejledninger.

Søfartsstyrelsens tekniske forskrift om forholdsregler til forebyggelse af pirateri og væbnede overfald på danske skibe

FN’s Søfartsorganisations (IMO) anbefalinger og vejledninger om forebyggelse af pirateri


De danske regler har ligeledes fokus på at beskytte de søfarende. Der findes i dag regler i lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., som giver de søfarende og deres pårørende bedre sikring i piraterisituationer, og som skærper rederiernes forpligtigelser i forhold til forebyggelse, forberedelse og håndtering af pirateri. Reglerne indebærer bl.a., at et rederi ikke kan opsige en søfarende, der holdes som gidsel i forbindelse med pirateri, og er forpligtet til at udbetale løn til de søfarende i hele gidselperioden samt i visse tilfælde et forsørgelsestilskud til de søfarendes nærmeste pårørende.

Den internationale kontaktgruppe om pirateri ud for Somalias Kyst har godkendt en vejledning om søfarende og deres familiers velfærd ved somalisk baseret pirateri. Der findes også særlige anbefalinger for fritidssejlere, ligesom EU-Kommissionen har udarbejdet en henstilling om beskyttelsesforanstaltninger og forholdsregler til forebyggelse af sørøveri og væbnede overfald på skibe.

Vejledningen om søfarende og deres familiers velfærd ved somalisk baseret pirateri

Anbefalinger til fritidssejlere fra the International Sailing Federation (ISAF)

EU-Kommissionens henstilling om beskyttelsesforanstaltninger og forholdsregler til forebyggelse af sørøveri og væbnede overfald på skibe

Civile bevæbnede vagter

Danske handelsskibe har mulighed for at benytte civile bevæbnede vagter i områder, hvor der er risiko for pirateri og væbnede overfald. Rederierne kan af Justitsministeriet for eksempel få en generel tilladelse til i en 1-årig periode at bruge civile bevæbnede vagter, som – i modsætning til en individuel tilladelse – ikke er knyttet til en konkret sejlads, en bestemt vagtvirksomhed, navngivne vagter eller specifikke våben.

Justitsministeriets bekendtgørelse om brug af civile bevæbnede vagter på danske lastskibe

Rapportering

Skibe, der agter at sejle i det såkaldte højrisikoområde ud for Somalias kyst, skal registrere den planlagte rute hos The Maritime Security Centre – Horn of Africa (MSCHOA) og samtidig rapportere til UK Maritime Trade Operations (UKMTO). Egentlige piratoverfald skal rapporteres til Søfartsstyrelsen. Endvidere skal det anmeldes til Justitsministeriet og eventuelt politiet, hvis der ved piratangreb anvendes magtmidler fra skibets side.

Blanket til rapportering af piratoverfald til Søfartsstyrelsen

Anden relevant information

Læs nærmere information om pirateri og forebyggelse af piratoverfald:

 KONTAKT

 
 
72 19 60 00