En stor del af certifikaterne udløber den 20. februar 2018; det drejer sig typisk om CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater med baggrund i P&I-forsikringer.
Nogle CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater udløber på andre datoer end den 20. februar 2018. Det gælder typisk for certifikater, der er udstedt på grundlag af forsikringserklæringer (Blue Cards) fra forsikringsselskaber uden for Den Internationale Gruppe af P&I-klubber. Rederier med Blue Cards fra disse selskaber bør være særligt opmærksomme på at ansøge om certifikatfornyelse i god tid, da selskaberne skal godkendes af Søfartsstyrelsen, normalt en gang om året.
Søfartsstyrelsen accepterer Blue Cards fra godkendte forsikringsselskaber i elektronisk form. Søfartsstyrelsen udsteder forsikringscertifikater digitalt til danske skibe, men kun i papirform til udenlandske skibe.
Fakta om certifikaterne
CLC-certifikat
CLC-certifikatet vedrører forsikring for ansvar for skader ved olieforurening ved transport of olie. Danske skibe, der transporterer over 2.000 tons bestandig mineralsk olie med carbonhybrider, skal have et certifikat.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, der vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, og som transporterer over 2.000 tons olie i bulk som last.
Bunkercertifikat
Bunkercertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved forureningsskader forårsaget af bunkerolie. Danske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover skal have certifikatet.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover, som vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, eller som vil operere fast på dansk søterritorium.
Athencertifikat
Athencertifikatet vedrører forsikring for ansvar for passagerer og deres baggage ved ulykker under erhvervsmæssig passagertransport. Danske passagerskibe i international fart samt danske passagerskibe i klasse A og B i national fart skal have et certifikat.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, der vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, herunder udenlandske passagerskibe i klasse A og B, der sejler i national fart.
Vragfjernelsescertifikat
Vragfjernelsescertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved identifikation, afmærkning og fjernelse af vrag. Danske skibe med en bruttotonnage på 300 eller derover skal have et certifikat.
Certifikatkravet gælder også for udenlandske skibe med en bruttotonnage på 300 eller derover, som ønsker at anløbe eller afsejle fra dansk havn eller en offshore-installation på dansk søterritorium.
Ansøgning og vejledning
Ansøg via Søfartsstyrelsens hjemmeside (klik på det relevante certifikat)
Evt. spørgsmål kan sendes til bunkerscertifikat@dma.dk (olie and bunkers), athencertifikat@dma.dk (passagerer) og vragcertifikat@dma.dk (vrag).