Vigtigt skridt taget for effektiv håndhævelse af nye svovlregler
09-02-2018 14:00

I IMO blev der i denne uge opnået enighed om at forbyde skibe at sejle med brændstof med for højt svovlindhold om bord. Forslaget blev aktivt støttet af Danmark og skal nu endeligt vedtages af IMO’s miljøkomité, MEPC, med henblik på ikrafttræden i 2020.

Foto af sniffer

​IMO har tidligere vedtaget, at skibe fra den 1. januar 2020 kun må anvende brændstof med højst 0,5 procent svovlindhold mod de 3,5 procent, som grænsen ligger på i dag. Det nye forbud, som nyder bred støtte blandt IMO-landene, de grønne organisationer og industrien, vurderes at gøre håndhævelse af reglerne simplere.

Andreas Nordseth, direktør i Søfartsstyrelsen:
”Forslaget om et globalt forbud mod at sejle med brændstof med højt svovlindhold er et skridt i den rigtige retning. Vi arbejder for at mindske konkurrenceforvridningen mellem de forskellige flagstater, og forbuddet vil fremme håndhævelse af reglerne og dermed være med til at skabe ens rammevilkår”.

Skibe med såkaldte scrubbere til røgrensning eller anden godkendt teknologi installeret vil være undtaget for forbuddet, som heller ikke vil gælde for det brændstof, der alene transporteres som last.

Enigheden om forbuddet blev opnået i IMO’s underkomité for forureningsforebyggelse. Forslaget skal nu behandles af IMO’s miljøkomité, MEPC, som forventes at behandle og vedtage forbuddet inden udgangen af 2018, hvorefter forbuddet planmæssigt skal træde i kraft i marts 2020. Forbuddet er en del af en bredere indsats i IMO for at fremme effektiv håndhævelse af de nye svovlregler, og dette arbejde vil fortsætte frem mod 2020.

I Danmark er det Miljøstyrelsen, som i samarbejde med Søfartsstyrelsen står for håndhævelsen af svovlreglerne. Begge myndigheder har deltaget i ugens møde i London.

 Kontakt

Kontakt

Maritim regulering og jura
Clea Henrichsen, Specialkonsulent
+45 72 19 63 69