Om de danske registre
I Danmark har vi to skibsregistre; Skibsregistret (DAS) (herunder Skibsbygningsregistret), Dansk Internationalt Skibsregister og Fartøjsfortegnelsen.
Alle danske skibe, som skal anvendes erhvervsmæssigt, skal være registreret i et af registrene. Undtaget er dog lastfartøjer, pramme, lægtere, uddybningsmaskiner, flydekraner og lignende med en bruttotonnage (BT) mindre end fire, og som ikke har helt gennemgående dæk.
I Skibsbygningsregistret, som er en særlig afdeling af Skibsregistret (DAS), kan optages alle skibe under bygning her i riget, såfremt skibenes bygning er så langt, at skibet kan identificeres og BT forventes at blive målt til en bruttotonnage på 5 eller mere. Dog kan skibe, som bygges til fritidsformål kun optages, såfremt de skønnes at få en BT på 20 eller mere.
Nedenfor ses de størrelsesmæssige krav for, at et skib kan optages i de forskellige registre
- Skibsregistret (DAS): Her kan alle danske erhvervsskibe med en BT på 5 eller mere optages. Endvidere optages fritidsfartøjer, herunder husbåde, som bruges til privat beboelse, når de har en BT på 20 eller mere.
- Dansk Internationalt Skibsregister (DIS): Her kan optages handelsskibe (ikke fiskeskibe), som har en BT på 20 eller mere. Skibe, der registreres i DIS må ikke transportere passagerer mellem danske havne, med mindre der er tale om fart til og fra havanlæg.
- Fartøjsfortegnelsen (FTJ): Erhvervsskibe med en bruttotonnage på mellem 5 og 20 kan enten optages her eller i DAS. Erhvervsskibe med en bruttotonnage på mindre end 5 kan kun optages her.
- Skibsbygningsregistret: Her kan optages alle skibe under bygning på et dansk værft, som forventes at få en BT på 5 eller mere.
- Bemærk, at fritidsfartøjer med en BT under 2020 ikke kan hverken optages eller genoptages i noget skibsregister. Når et skib anmeldes til registrering, tildeles det kendingsbogstaver. Når et registreret skib udslettes og senere anmeldes på ny (genoptagelse), får skibet ikke de samme kendingsbogstaver, som det tidligere har haft. Skibe som samme døgn udslettes og genoptages kan dog efter forudgående aftale med Skibsregistret beholde de samme kendingsbogstaver.
Om nationalitetsbeviser
1. Når skibet er registreret – udstedelse af nationalitetsbevis
Et dansk nationalitetsbevis dokumenterer, at skibet er berettiget til at føre dansk flag og er således dokumentation for skibets nationalitet som dansk.
Alle nationalitetsbeviser udstedes som elektroniske, verificerbare dokumenter. Du kan til enhver tid ve fx d at scanne QR koden på nationalitetsbeviset, og se om beviset er gyldigt.
Udstedte nationalitetsbeviser gøres ugyldige, når der udstedes et nyt nationalitetsbevis til skibet, hvis skibet udslettes af dansk register, når en bareboat-ind registrering ophører eller hvis skibet skifter anvendelse til ”tidligere fiskeskibe”.
Du kan få adgang til nationalitetsbeviset på Søfartsstyrelsens hjemmeside i skibsrederselvbetjeningen med MitID eller efter at have oprettet dig som bruger. Se vejledning her.
Nationalitetsbeviset skal altid være tilgængeligt om bord på skibet, enten i fysisk eller elektronisk form.
A. Digital anmeldelse
Når anmeldelse af et skib eller af en ændring til et allerede registreret skib er registreret modtager anmelder mailbesked om, at ”Din anmeldelse er blevet behandlet af en sagsbehandler, og du kan nu genoptage din anmeldelse”.
Du kan så genoptage anmeldelsen og skal da indskrive det sted i skibets indvendige, faste konstruktion, hvor skibets kendingsbogstaver er permanent påmærket i skibets indvendige, faste konstruktion. Herefter kan du anmode om udstedelse af nationalitetsbeviset, som derefter kan downloades som PDF-fil..
Du kan se en egentlig vejledning til dette trin i vejledningerne til de forskellige typer af digital anmeldelse.
B. Anmeldelse, når digital anmeldelse ikke kan ske
Du bliver af skibsregistret senest i forbindelse med afslutningen af den manuelle sagsbehandling af din anmeldelse anmodet om skriftligt – gerne på mail - at oplyse, hvor skibets kendingsbogstaver er permanent påmærket i skibets indvendige, faste konstruktion. Først når du har afgivet den oplysning kan nationalitetsbeviset udstedes
2. Midlertidigt nationalitetsbevis
Skibsregistret kan efter skriftlig anmodning – gerne på mail - udstede et midlertidigt nationalitetsbevis. Udstedelse af og anmodning om midlertidige nationalitetsbevis kan ikke ske i DSRG, Selvbetjeningen.
Midlertidigt nationalitetsbevis kan udstedes til skibe, som er anmeldt til registrering i Danmark, når skibet er færdigbygget eller under bygning med henblik på prøvetur eller lignende. Endvidere skal forskellige ting henholdsvis dokumenteres og sandsynliggøres.
Et midlertidigt nationalitetsbevis udstedes for en kortere, afgrænset periode, normalt 7 – 30 dage. Midlertidige nationalitetsbeviser kan efter skriftlig anmodning og omstændighederne forlænges.
Et midlertidigt nationalitetsbevis kan tjene som grundlag for udstedelse af fartstilladelse, besætningsfastsættelse, forsikringscertifikater mv. udstedt af Søfartsstyrelsen.
Et midlertidigt nationalitetsbevis giver mulighed for at sejle under dansk flag før skibet er registreret. Et midlertidigt nationalitetsbeviser er ikke en registrering af skibet og der kan ikke registreres pant eller andre rettigheder i skibet på det grundlag.
Anmeldelse af dokumentation og dokumenter for udstedelse af midlertidigt nationalitetsbevis
A. Digital anmeldelse
Hvis du ønsker at anmelde digitalt skal du gennemføre anmeldelse af skibet, og skibets nye ejer skal underskrive anmeldelsen.
For at du ikke bliver bremset i flowet, skal du oplyse, at sælger er udenlandsk (og således ikke kan underskrive med MiTiD), uanset om det er korrekt eller ej.
Du skal endvidere indlevere følgende i kopi til skibsregistret:
- Kopi af endeligt adkomstdokument
- Sandsynliggørelse af skibets BT fx med Kopi af målebrev
- Kopi af udslettelses eller ikke- registreringsattest, hvis skibet indføres fra udlandet
B. Anmeldelse, når digital anmeldelse ikke kan ske
Du skal for at få udstedt et midlertidigt nationalitetsbevis indlevere følgende:
Originalt underskrevet blanket om anmeldelse af skibet til registrering svarende til det register du vil anmelde skibet til – en af følgende:
Blanketten vedlægges:
- Kopi af endeligt adkomstdokument
- Kopi af målebrev
- Kopi af udslettelses eller ikke- registreringsattest, hvis skibet indføres fra udlandet
Anmeldelse til optagelse eller genoptagelse af skibe
A. Digital anmeldelse
Se vejledning om optagelse og genoptagelse af skib
Bemærk, at hvis du har et adkomstdokument, som er ældre end 30 dage (udstedt for mere end 30 dage siden) eller udsteder af skødet ikke har MitID, så kan du starte anmeldelsen digitalt og så afkrydse i feltet ”fuldmagt fremsendes” og så sende det originale skøde til Skibsregistret. Hvis udsteder af skødet har MitID kan anmeldelse også ske fuldt digitalt i DSRG, Selvbetjeningsløsningen.
B. Anmeldelse, når digital anmeldelse ikke kan ske
Du får her et overblik over, hvilke dokumenter og blanketter, du skal forvente at indlevere til Skibsregistret, når du anmelder et skib til registrering.
Der gælder en række formkrav til dokumenterne, og vi anbefaler, at du gør dig bekendt med kravene