Den offentlige service digitaliseres, så bl.a. kommunikationen med offentlige myndigheder gøres nemmere, og administrative byrder for virksomhederne lettes. En taskforce bør i denne sammenhæng sikre koordinationen med partnerskabet for digitalisering af Det Blå Danmark.
- Der skal ske en digitalisering af det danske skibsregister, krævede certifikater og beviser samt informationer, som rederier skal erhverve sig med henblik på at sejle under dansk flag eller indsende til myndigheder for at opfylde lovkrav.
- Danske myndigheder skal arbejde for, at der oprettes et standardiseret europæisk ”single window”, som kan sikre, at meldeformaliteterne kan gennemføres udelukkende ved den første ankomst til europæisk havn.
- Der arbejdes for fortsat at sikre digitaliseringsparat og teknologineutral regulering, der understøtter brugen og udbredelsen af maritime data og teknologi samt effektiv kontakt med myndigheder. Derudover skal det sikres, at udviklingen af nye forretningsmodeller og muligheder skal kunne baseres på realtime, webenabled og cloud-baseret indhold.