a. Søfartsstyrelsen
a.1. Kontrol af skibe
Der findes ikke en udtømmende statistik over antallet af anmærkninger om manglende overholdelse af forordningen. I stedet udtog Søfartsstyrelsen i 2025, på samme måde som i det er gjort siden 2015, en stikprøve for de to forudgående år med synsrapporter for et repræsentativt udsnit af passagerskibe omfattet af forordningen.
2025-Stikprøven omfattede 20 synsrapporter fordelt på årene 2023 og 2024.
2023-stikprøven omfattede 12 synsrapporter, 2021-stikprøven 20 synsrapporter og de tre tidligere stikprøver 10 synsrapporter hver.
2025-stikprøven indeholdte 1 anmærkning hvor, der i ét tilfælde blev stillet krav og lavet anmærkninger om, at der under synet skal sikres, at gangbesværede/handicappede kan evakueres fra vogndækket i tilfælde af brand eller lignende. Herefter blev der fra rederiet side taget foranstaltninger, så gangbesværede/handicappede kan evakueres.
2023-stikprøven indeholdt 1 anmærkning. Den førte til, at Søfartsstyrelsen krævede en række foranstaltninger gennemført for at etablere sikker passageradgang mellem skibet og kajen.
Til sammenligning indeholdt 2021-stikprøvens synsrapporter ikke anmærkninger om overtrædelser af forordningen i 2019-20. I forbindelse med godkendelse og syn af nybyggede passagerskibe blev der i samme periode tre gange krævet tilpasninger af nybygningerne for at sikre, at passagerer af alle typer, herunder handicappede, har lige muligheder for fysisk adgang, bevægelse, ophold og information om bord.
2019-stikprøven førte til 1 anmærkning om udbedring af adgangsveje. Manglen blev udbedret inden synet, og der blev derfor ikke iværksat sanktioner. Der blev ikke fundet fejl vedrørende overholdelse af forordningen i 2017-stikprøven. I 2015-stikprøven blev der givet 2 anmærkninger om adgangsforhold. Da manglerne blev udbedret inden synet, blev der ikke iværksat sanktioner.
a.2. Klager
Søfartsstyrelsen modtog i perioden 2023-24 22 klager. Det svarer til en stigning i forhold til perioden 2021-22, hvor styrelsen modtog 11 klager og 6 forespørgsler.
Søfartsstyrelsen har ikke afgjort nogle sager med medhold eller ikke-medhold i perioden 2023-24, 3 er under fortsat behandling. Styrelsen besluttede ikke at behandle 6 sager uden for kompetenceområ-det. 1 sag er afvist, da klager ikke har indbetalt klagegebyr. Styrelsen oversendte 11 klager til hhv. Nævnenes Hus, den svenske og den norske klageinstans. I 2 sager imødekom rederiet passageren med forlig ved mediation.
I sommeren af perioden 2024 modtog Søfartsstyrelsen desuden minimum 20 telefoniske henvendelser. De drejede sig om, at et krydstogtskib aflyste et planlagt anløb til Ilulissat, Grønland i sommeren 2024. Søfartsstyrelsen har ikke behandlet passagerklager i denne sag.
a.3. Specielle sager
Ingen i perioden 2023-24.
b. Trafikstyrelsen
Trafikstyrelsen modtog i 2023-24 0 klager vedrørende forordningen. Det svarer til situationen i perioderne 2019-20 og 2021-22, hvor styrelsen heller ikke modtog klager og dermed undgik at anvende sanktioner for manglende overholdelse af forordningen.
c. Nævnenes Hus
Nævnenes Hus modtog 5 klager over sørejser i 2023, og 8 klager i 2024. 3 klager blev afvist, idet de lå uden for kompetenceområdet. 4 sager blev løst ved mediation. 1 klage blev trukket tilbage efter mediation. 5 klager blev ikke løst. 2 klager blev efterfølgende indbragt for Forbrugerklagenævnet, hvoraf den ene fortsat verserer, og den anden blev afvist som bevisuegnet.
Nævnenes Hus modtog 5 klager over sørejser i 2021 og 8 klager i 2022. 2 af de 13 klager lå uden for kompetenceområdet og blev afvist, og klager trak klagen tilbage i 1 tilfælde. Af de 10 øvrige klager blev 4 løst og 6 ikke løst ved mediation. 1 af de 6 klager blev efterfølgende indbragt for Forbrugerklagenævnet. Til sammenligning modtog Nævnenes Hus 0 klager i 2019 og 1 i 2020, som faldt uden for kompetenceområdet og blev afvist.
I 2017 modtog Nævnenes Hus 6 klager. 3 lå uden for kompetenceområdet og blev afvist. 2 blev videresendt til hhv. Pakkerejse-Ankenævnet og Søfartsstyrelsen, og 1 blev løst ved mediation. I 2018 drejede det sig om 10 klager. For 2018 gælder, at 1 klage lå uden for kompetenceområdet og blev afvist. Klager trak klagen tilbage i 1 tilfælde, og 2 blev videresendt til Pakkerejse-Ankenævnet. 4 blev løst, og 2 blev ikke løst ved mediation, og 1 af disse blev efterfølgende indbragt for Forbrugerklagenævnet.
Nævnenes Hus har desuden oplyst, at det foretager mægling/mediation mellem forbrugere og erhvervsdrivende og derfor ikke pålægger sanktioner for manglende overholdelse af forordningen.
d. Pakkerejse-Ankenævnet
Pakkerejse-Ankenævnet har ikke behandlet klager efter forordning 1177/2010 i 2023-24.