1

Konventionens formål

Hensigten med ballastvandkonventionen1 er at minimere spredningen af invasive arter i havet, og reglerne omhandler således vand og sedimenter i ballastvandstanke, der flyttes fra et område til et andet.

2

Reglerne kort

Bemærk, at der efter 8. september 2024 udelukkende er én accepteret metode for minimering af spredning af invasive arter:

  • Behandling af ballastvand (D-2 standard).

Skibe, uanset størrelse, der anvender ballastvand og ikke ellers er undtaget fra konventionen, skal senest fra den 8. september 2024 opfylde følgende krav:

  • Have en godkendt ballastvandplan, der beskriver, hvordan de vil behandle vandet og håndtere sedimenterne.
  • Have en ballastvandjournal, i hvilken alle de ballastvandoperationer, der foretages, noteres. Ballastvandjournalen skal føres efter en ny skabelon efter 1. februar 2025 (Resolution MEPC. 369(80))
  • Have et certifikat på, at de overholder konventionen, dog kun hvis de er over 400 BT.

Uanset skibets størrelse er godkendelse og udstedelse af planer og certifikater uddelegeret til de af Søfartsstyrelsen ”Anerkendte organisationer” (klassifikationsselskaber).

3

Undtagelser

Fiskeskibe er omfattet af ballastvandkonventionen med de undtagelser, som fremgår af nedenstående.

Ballastvandkonventionen gælder ikke for:

  • Skibe, der ikke er designet eller bygget til at anvende ballastvand.
  • Skibe, der kun anvender permanent ballastvand i forseglede tanke, som ikke udtømmes.
  • Skibe, der udelukkende sejler inden for dansk eksklusiv økonomisk zone (EEZ).

Se yderligere pkt. 3 ’Krav til behandling af ballastvand for skibe, der er omfattet af konventionen’.

4

Krav om udskiftning af ballastvand for skibe, der er omfattet af konventionen

Kravet om udskiftning af ballastvand for skibe, der er omfattet af konventionen, er bortfaldet d. 8. september 2024, da alle skibe efter konventionen skal rense deres ballastvand i henhold til D-2-standarden.

Dette medfører, at udskiftning af ballastvand i Nordsøen ikke længere er tilladt.

5

Krav til behandling af ballastvand for skibe, der er omfattet af konventionen

Hverken Miljøstyrelsen eller Søfartsstyrelsen har jurisdiktion i forhold til andre kyststaters lokale områder eller eksklusive økonomiske zoner (EEZ), hvorfor der ikke kan gives dispensationer eller ækvivalenser i forhold ballastvandskonventionen i disse områder. Her skal lokale myndigheder og skibets Anerkendte Organisation kontaktes.

Behandling af ballastvand skal ske ved anvendelse af et godkendt behandlingsanlæg, som skal sikre, at det udtømte ballastvand ikke indeholder for mange organismer (D-2 standard). Krav til behandling af ballastvand sker i henhold til nedenstående regler:

  • Alle skibe skal opfylde D-2 standarden efter 8. september 2024.
  • For skibe, der sejler i mudret vand, eller anløber havne med mudret vand, der kan medføre, at deres ballastvandbehandlingsanlæg ikke kan rense vandet efter hensigten i konventionen, er der udarbejdet en vejledning MEPC.387(81) ’Interim guidance on the application of the BWM convention to ships operating in challenging water quality conditions’. Det anbefales at de anerkendte organisationer og rederne anvender denne vejledning proaktivt.
6

Fiskeskibe - RSW-fartøjer og rulledæmpningstanke

Fiskeskibe adskiller sig fra andre skibe ved, at flere har installeret RSW (Refrigerated Sea Water)/CSW (Chilled Sea Water) systemer i lasttankene til brug for køling af fangsten ved hjælp af cirkulerende havvand. Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen anser ikke dette havvand som ballastvand.

Vand i rulledæmpningstankene anses ej heller som ballastvand, da disse tanke er placeret højt på fartøjet og anvendes til at minimere skibets rulninger.