For at vælge type for rådighedsindskrænkningen, sættes hak ud for én eller flere af typerne.
Angiv rådighedsindskrænknings type
Vælges ”Øvrig rådighedsindskrænkning”, vil det være muligt at vælge enten ”Puleaftale” eller ”Deklaration”, ved at klikke på menuen under ”Øvrig rådighedsindskrænkning”.
Puljeaftale eller deklaration
Det vil også være muligt at angive en tekst i tekstfeltet under ”Angivelse på skibsbladet”. Den angivne tekst, vil blive vist på skibsbladet.
Angivelse på skibsbladet
For at tilføje den forpligtede, klikkes på ”Vælg ejer”. En liste af skibets ejere vil blive vist, hvor den forpligtede kan vælges.
Forpligtede
Den forpligtedes nationalitet skal angives. Dette gøres ved at klikke på menuen under ”Nationalitet”, og vælge ”Dansk” eller ”Ikkedansk”.
Forpligtedes nationalitet
Hvis den forpligtedes nationalitet er Dansk, skal e-mail angives. Medmindre der sættes hak ud for ”Jeg vedlægger fuldmagt, da det ikke er muligt at invitere til digital signering. Bemærk, at hvis du vedlægger en papirfuldmagt, skal dokumentationen til godkendelse hos Skibsregistret.”
Forpligtede
Hvis den forpligtede skal slettes, gøres dette ved at klikke ”Slet denne forpligtede”.
Slet forpligtede
For at tilføje påtaleberettigede, klikes på ”Tilføj påtaleberettigede”.
Tilføj påtaleberettigede
Det skal angives om den påtaleberettigede er en person eller en virksomhed. Dette gøres ved at klikke på menuen under ”Type” og vælge ”Person” eller ”Virksomhed”.
Fremsøg virksomhed
Hvis den påtaleberettigede er en virksomhed, fremsøges virksomheden ved at klikke på ”Fremsøg virksomhed” knappen, hvorefter en dialogboks åbner, hvor man kan fremsøge virksomheden.
Fremsøg virksomhed
Hvis den påtaleberettigede er en person, skal nationalitet oplyses, dette gøres ved at klikke på menuen under ”Nationalitet” og dernæst vælge ”Dansk” eller ”Ikke-dansk”.
Påtaleberettigedes nationalitet
Hvis den påtaleberettigede er Dansk, skal fornavn, efternavn, adresse, og fødselsdato udfyldes.
Dansk påtaleberettigede
Hvis den påtaleberettigede er ikke-dansk, skal fornavn, efternavn, adresse og bopælsland udfyldes.
Ikke-dansk påtaleberettigede
Hvis den påtaleberettigede skal slettes, klikkes der på ”Slet denne påtaleberettigede”.
Slet den påtaleberettigede
Prioritetsstilling Hvis der er rettigheder registreret i skibet, skal der udfyldes prioritetsstilling for den anmeldte panterettighed. Dette gøres ved at klikke på drop down menuen under ”Angiv ønsket prioritet” og vælge den ønskede prioritet.
Hvis der ikke ønskes at angive prioritetsstilling, sættes der hak ud for ”Der angives ikke en ønsket prioritetsstilling”.
Angivelse af prioritetsstilling
Hvis den ønskede prioritet ikke er lavere end de øvrige rettigheder i skibet, kræves det at der angives en placering. Dette gøres ved at klikke på menuen ”Angiv placering”, og vælge placering.
Angiv placering
Når der er angivet placering, vil placeringen i forhold til de øvrige rettigheder i skibet være markeret med blå. Når den korrekte placering er valgt, klikkes der på ”Bekræft prioritetsstilling”.
Bekræft prioritetsstilling
For at invitere til accept af sideordning/respekt, markeres ”Inviter til accept af sideordning/respekt” og nationalitet, e-mail og adresse udfyldes på den part der skal inviteres til underskrift.
Inviter til accept af sideordning/respekt
Ønskes det ikke at invitere til accept af sideordning/respekt, men at registrere rettigheden med anmærkning om de viste rettigheder, markeres ”Accepter anmærkning”.
Accepter anmærkning
Hvis det undervejs ønskes at ændre prioritetsstillingen, klikkes der på ”Skift ønsket prioritet”.
Skift ønsket prioritet
Inviter til digital signering Når de påkrævede felter er udfyldt, klikkes der på ”Inviter til underskrift”.
Inviter til underskrift
Alle felter bliver låst for redigering og systemet viser, hvem der mangler at signere digitalt. Såfremt der er opdaget fejl i de indtastede oplysninger, så er det muligt at tilbagetrække invitationerne, tilrette og invitere igen. Dette kan gøres ved at klikke på ”Tilbagetræk invitationer” knappen.
Tilbagetræk invitationer Når opgaven er blevet underskrevet, kan anmeldelsen genindlæses og fortsættes ved at klikke på ”Næste”.
Trin 2: Oplysninger – Fortsæt til næste trin
Vedlæg fuldmagt Såfremt der er parter, der skal vedlægges fuldmagt for, vil det være muligt at uploade bilag til anmeldelsen. Sæt hak ud for: ”Jeg vedlægger fuldmagt, da det ikke er muligt at invitere til digital signering. Bemærk, at hvis du vedlægger en papirfuldmagt, skal dokumentationen til godkendelse hos Skibsregistret.”. Klik på ”Gem og verificér. Klik på ”Upload dokumentation”.
Upload dokumentation
Hiv filerne ind i den stiplede kasse for oven eller klik på ”Vælg fil(er)” for at vælge de filer, der ønskes uploadet.
Upload dokumentation
Når alle filer, der ønskes uploadet, er tilføjet til listen, klik på ”OK”.
Upload dokumentation Systemet viser listen over dokumenter, der ønskes vedlagt anmeldelsen. Klik på ”Upload vedlagte dokumenter”.
Upload dokumentation
Systemet vil vise, at upload af filen/filerne er gennemført, og det er nu muligt at klikke på ”Næste”.
Næste muliggør at gå videre til næste trin