Certifikatpligtige skibe må ikke gå i fart uden gyldigt certifikat.
En stor del af certifikaterne udløber den 20. februar 2020. Det drejer sig typisk om CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater med baggrund i P&I-forsikringer.
Nogle CLC-, bunkers-, Athen- og vragfjernelsescertifikater udløber på andre datoer end den 20. februar 2020. Det gælder typisk for certifikater, der er udstedt på grundlag af forsikringserklæringer (Blue Cards) fra forsikringsselskaber uden for Den Internationale Gruppe af P&I-klubber. Rederier med Blue Cards fra disse selskaber bør være særligt opmærksomme på at ansøge om certifikatfornyelse i god tid, da selskaberne normalt skal godkendes af Søfartsstyrelsen en gang om året.
Søfartsstyrelsen accepterer Blue Cards fra godkendte forsikringsselskaber i elektronisk form. Desuden udsteder Søfartsstyrelsen forsikringscertifikater digitalt til skibe, som opfylder betingelserne for udstedelse.
Fakta om certifikaterne
CLC-certifikat
CLC-certifikatet vedrører forsikring for ansvar for skader ved olieforurening ved transport af olie. Danske skibe, der transporterer over 2.000 tons bestandig mineralsk olie med carbonhydrider, skal have et certifikat.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, der vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, og som transporterer over 2.000 tons olie i bulk som last.
Bunkercertifikat
Bunkercertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved forureningsskader forårsaget af bunkerolie. Danske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover skal have certifikatet.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe med en bruttotonnage på 1.000 eller derover, som vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, eller som vil operere fast på dansk søterritorium.
Athencertifikat
Athencertifikatet vedrører forsikring for ansvar for passagerer og deres bagage ved ulykker under erhvervsmæssig passagertransport. Danske passagerskibe i international fart samt danske passagerskibe i klasse A og B i national fart skal have et certifikat.
Certifikatkravet gælder også udenlandske skibe, der vil anløbe dansk havn, laste- eller lossested eller kontinentalsokkel, herunder udenlandske passagerskibe i klasse A og B, der sejler i national fart.
Vragfjernelsescertifikat
Vragfjernelsescertifikatet vedrører forsikring for ansvar ved identifikation, afmærkning og fjernelse af vrag. Danske skibe med en bruttotonnage på 300 eller derover skal have et certifikat.
Ansøgning og vejledning
Ansøg via Søfartsstyrelsens hjemmeside (klik på det relevante certifikat)
Evt. spørgsmål kan sendes til bunkerscertikat@dma.dk (olie og bunkers), athencertifikat@dma.dk (passagerer) og vragcertifikat@dma.dk (vrag).