Synet skal bidrage til et højt sikkerhedsniveau på danske passagerskibe, således at det er sikkert at sejle med dem, og således at alle personer kan blive reddet, hvis der sker en ulykke.
Ved synet skal det verificeres, at skibet som minimum har en teknisk standard, der opfylder gældende regler og intentionerne bag reglerne, samt at der i dagligdagen pågår et sikkerhedsarbejde og hersker en sikkerhedskultur om bord, der gør, at besætningen kan betjene skibet sikkert og handle effektivt, hvis der sker en ulykke.
Rederiet skal derfor sikre, og Søfartsstyrelsen skal ved synet verificere:
- At skib og udstyr er i orden, så ulykker så vidt muligt ikke sker - alternativt kan håndteres.
- At besætningen har viden om og kan håndtere de værst tænkelige situationer.
- At der er styr på besætningens sikkerhed, sundhed og sociale forhold.
Årligt synstema
Søfartsstyrelsen udvælger hvert år et tema vedrørende søulykker og et tema vedrørende arbejdsmiljø, som der vil være fokus på under synene. I skemaet kan du se, hvilke temaer, der har været udvalgt.
| År |
Søulykke |
Arbejdsmiljø |
| 2026 |
Loss of Control |
Hviletid |
| 2025 |
Brand i maskinrum |
Arbejde/ulykker på vejrdækket |
| 2024 |
Sikkerhed ved havneanløb |
Arbejdspladsvurdering (APV) / Risikovurdering omsat til virkelighed |
| 2023 |
Systemers integritet ved brand |
Arbejde i højden og entring i lukkede rum |
| 2022 |
Elbiler (AFV) og lastsikring |
Hviletid |
| 2021 |
Sejladssikkerhed og brodisciplin |
Psykisk arbejdsmiljø; trivsel, chikane og mobning |
| 2020 |
Kollision og overbord fald |
Kræftfremkaldende stoffer |
| 2019 |
Brand på vogndæk |
Ergonomi |
| 2018 |
Kollision til søs med vandindtrængning og slagside og efterfølgende evakuering |
Arbejde med farlige kemikalier |
| 2017 |
Brand i aptering (inkl. evakuering) |
Klemskader |
| 2016 |
Mistet styring |
Fald |
| 2015 |
Brand på vogndæk |
Tunge løft |
| 2014 |
Kollision med to-rumsskade |
Arbejde med kemikalier |
Årets temaer 2026
Søulykke - Loss of Control
Søfartsstyrelsen har i de sidste fem år haft registreret 28 hændelser på danske passagerskibe hvor årsagen kan henledes til forstyrrelser som blackout, udfald af manøvregrej, styring eller lignende. Flere af disse hændelser kunne kategoriseres som mindre alvorlige, mens andre har medført skade på skib og havneanlæg.
I samme periode er forekomsten af forstyrrelser i Global Navigation Satellit (GNSS) blevet hyppigere. Disse forstyrrelser påvirker mange vigtige navigationssystemer som findes om bord og er bl.a. med til at stedsbestemme skibets position og hermed navigationssikkerheden.
Heldigvis er passagerskibe indrettet med både primære og sekundære systemer for at kunne håndtere skibet sikkert også ved pludselig udfald af en af disse systemer. Endvidere har broteamet flere forskellige muligheder for at kontrollere skibets position og monitorere om satellit baserede systemer fungerer som de skal.
Besætningens kendskab og træning til at håndtere skibets systemer om bord kan have afgørende betydning for skibets sikkerhed ved et pludselig udfald i én af disse systemer. Søfartsstyrelsen synstema har til formål at styrke og verificere passagerskibes robusthed ved forstyrrelser eller udfald på skibets primære systemer.
Arbejdsmiljø - Hviletid
Søfartsstyrelsen vil i 2026 gennemføre et synstema med fokus på besætningens hviletid. Baggrunden er ønsket om at sikre, at de ansatte om bord reelt opnår den hvile, som hviletidsreglerne forudsætter, og at bestemmelserne understøttes i den daglige drift.
Under synene rettes der særlig opmærksomhed mod planlægningen af arbejdet, skibenes bemanding samt kvaliteten af hviletidsregistreringerne. Herunder vurderes det, om registreringerne giver et retvisende billede af den faktiske drift om bord. Derudover ses der på, hvordan arbejdsrutiner, vagtmønstre og øvrige praktiske forhold påvirker besætningens muligheder for uforstyrret hvile.
Synstemaet har til formål at bidrage til et sikkert og sundt arbejdsmiljø samt at forebygge systematiske fejl og hviletidsregistreringer.