På seminaret lagde vicedirektør Rikke Wetter Olufsen vægt på betydningen af grønne skibskorridorer:
”Grønne skibskorridorer er et vigtigt værktøj til at omsætte globale klimamål til konkret handling. De hjælper os med at samle hele værdikæden om at teste og skalere nye grønne løsninger i kommerciel drift. Det er afgørende, at udviklingslandene er med på rejsen. De spiller allerede en nøglerolle i global skibsfart – fra havne og kritisk infrastruktur til produktion af fremtidens brændstoffer og de søfarende, der holder verdenshandlen kørende. Hvis den grønne omstilling af sektoren skal lykkes, skal den lykkes for alle – sammen.”
Søfartsstyrelsen bidrog til seminaret med perspektiver på finansieringsmuligheder, myndighedsindsatser og erfaringer fra det internationale samarbejde. Søfartsstyrelsen understøtter blandt andet udviklingen af grønne korridorer nationalt gennem godkendelser af skibe, der kan sejle på grønne brændstoffer og ved at sikre et tæt samarbejde om sikkerhed ved bunkering. Derudover arbejder Søfartsstyrelsen både regionalt og internationalt med at skabe grundlag for grønne skibskorridorer og alternative brændstoffer – blandt andet gennem maritime partnerskaber i Indien, Kenya og Indonesien og gennem partnerskabet Zero Emission Shipping Mission.
Seminaret tog udgangspunkt i erfaringer fra forstudierne til grønne skibskorridorer i Ghana, Namibia, Panama, Filippinerne og Fiji. Studierne er gennemført af Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping i samarbejde med lokale myndigheder og aktører. Projektet er finansieret af Udenrigsministeriet og gennemføres i tæt samarbejde med Søfartsstyrelsen.