Til kapitel II-1 Konstruktion – bygning, inddeling og stabilitet, maskineri og elektriske anlæg
Der indføres nye regler om nødbugseringsarrangementer på andre skibe end tankskibe med en bruttotonnage større end 20.000 BT. Reglerne gælder for skibe bygget på eller efter 1. januar 2028 og medtages nu for at give erhvervet tid til at indrette sig på de nye krav. Herudover indføres nye regler for løfteudstyr, løftegrej og ankerspil, der installeres efter 1. januar 2026. Dette inkluderer blandt andet krav om permanent mærkning med Safe Working Load (SWL), belastningstest og en grundig undersøgelse før ibrugtagning, samt at de er designet, konstrueret og installeret i overensstemmelse med et anerkendt klassifikationsselskabs regler eller efter standarder, der sikrer et tilsvarende sikkerhedsniveau. Løfteudstyr og ankerhåndteringsspil installeret før 1. januar 2026 skal testes og gennemgå en grundig undersøgelse baseret på IMOs vejledninger, ikke senere end første fornyelsessyn efter 1. januar 2026.
Til kapitel II-2, Konstruktion - brandsikring, opdagelse og slukning af brand
Der indføres nye regler om, at skibe, der medfører olie som brændstof, før de bunkrer, skal modtage en erklæring fra bunkerleverandøren om, at brændstoffet overholder krav til blandt andet flammepunkt samt angivelse af de testmetoder, der er anvendt ved bestemmelsen af flammepunktet. Herudover følger krav om tilsyn og håndhævelse over for bunkerleverandører, som ikke overholder dette krav. Brug og opbevaring af brandslukningsmidler indeholdende perfluoroktansulfonsyre (PFOS) forbydes på skibe konstrueret på eller efter 1. januar 2026.
Endvidere indføres nye brandbeskyttelseskrav til lastskibe, herunder om beskyttelse af særligt kontrolrum samt øget krav til brandbeskyttelse af vogndæksrum, speciallastrum, åbne og lukkede ro-ro rum samt vejrdæk tiltænkt transport af køretøjer. I tillæg dertil gælder nye krav om videoovervågning, øgede krav til konstruktiv brandsikring og åbninger i skibet samt brandslukningssystemer på vejrdæk.
Til kapitel V, Sikkerhed for sejladsen
Der indføres nye krav til containerskibe og bulkskibe over 3000 BT om, at de skal medføre elektroniske inklinometre eller lignende udstyr for at kunne bestemme, vise og registrere skibets rullebevægelser. Herudover indføres krav om rapportering af tab af containere eller ved observering af drivende containere til søs. For at gøre titlen på kapitlet mere sigende og mere i tråd med moderne formuleringer ændres den fra sejladsens betryggelse til sikkerhed for sejladsen.
Til kapitel XIV, Sikkerhedsforanstaltninger for skibe i polare farvande
Dele af Polarkoden udvides til også at gælde for fiskeskibe over 24 meter i længde, fritidsskibe med bruttotonnage over 300 BT, som ikke anvendes til erhvervssejlads og lastskibe med en bruttotonnage på 300 BT, men under 500 BT.
(Kilde: Høringsportalen)