Som formandskab for EU har Danmark en særlig rolle i forhandlingerne på EU’s vegne. Målet er at vedtage IMO’s Net Zero Framework (NZF) – en historisk regulering, der skal bringe den internationale skibsfart tættere på klimaneutralitet i eller omkring 2050. Reguleringen forventes at træde i kraft i 2027.
Den nye regulering vil indføre globale krav til skibenes brændstoffer og et økonomisk element, der skal fremme brugen af grønne brændstoffer og sikre, at sektoren gradvist reducerer sine drivhusgasudledninger.
Søfartsstyrelsens direktør, Brian Wessel, siger:
De kommende dage bliver afgørende for global klimaregulering af skibsfarten. Danmark og EU har arbejdet målrettet for at sikre vedtagelsen af IMO’s Net Zero Framework. Men de afsluttende forhandlinger bliver hårde.
Den samlede pakke, der sendes til godkendelse, indeholder også verdens største emissionskontrolområde i Nordøstatlanten. Danmark og flere andre lande har arbejdet tæt sammen for at få godkendelsen i hus. Med emissionskontrolområdet reduceres bl.a. svovl, kvælstof og Black Carbon fra skibsfarten af hensyn til luftkvaliteten og klimaet. Emissionskontrolområdet vil dække et havområde, der strækker sig fra Portugal rundt om Storbritannien, Færøerne, Island og Grønland. Det vil træde i kraft tidligst muligt i løbet af 2027.