Den 23. oktober 2025 blev der vedtaget ændringer til blandt andet EU-Rådets forordning 833/2014 af 31. juli 2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, samt EU-Rådets forordning 269/2014 af 17. marts 2014 om restriktive foranstaltninger over for tiltag, der underminerer eller truer Ukraines territoriale integritet, suverænitet og uafhængighed.
Med ændringerne er 116 nye skibe blevet designeret under bilag XLII til artikel 3s i EU-Rådets forordning 833/2014, mens fire designeringer er blevet fjernet. Det er hovedsageligt tankskibe, men også bulk- og fragtskibe, der designeres.
Den samlede liste over EU-designerede skibe kan findes her
Fra den 25. april 2026 gælder et nyt forbud mod køb, import og overførsel af LNG (flydende naturgas) med oprindelse i eller eksporteret fra Rusland, samt forbud mod bistand hertil. Eksisterende kontrakter undtages under visse omstændigheder frem til 1. januar 2027, jf. artikel 3ra i EU-Rådets forordning 833/2014.
Der gælder et nyt forbud mod at sælge, stille ressourcer til rådighed eller indgå kontrakter vedrørende skibe, som har været opereret fra entiteter etableret i Rusland, og som medfører overførsel af risiko eller eksponering af risiko fra tidligere forsikringsdækning af de pågældende skibe, jf. artikel 5u.
Det vil være forbudt at eksportere skibe, herunder opmudringsfartøjer, lystfartøjer, slæbebåde og fartøjer til skubning, lystyachter og andre fritidsfartøjer, jf. artikel 3k. Der gælder ligeledes et forbud mod eksport af krydstogtskibe eller skibe beregnet til person- eller godstransport, hvis de overstiger en værdi af 50.000 euro. Forbuddet omfatter også tilbehør, reservedele og bistand til disse varetyper, jf. artikel 3h.
Vedrørende forbuddet mod import af raffinerede produkter fremstillet af råolie med oprindelse i Rusland er der tilføjet yderligere ”partnerlande”, hvorfra dokumentation ikke afkræves ved import af de omfattede produkter (Australien, Japan og New Zealand), jf. artikel 3ma.
Der er vedtaget en ny mulighed for at designere havne i andre tredjelande, som dog endnu ikke er anvendt. Hvis havne i tredjelande designeres, vil der gælde et transaktionsforbud med de pågældende havne, jf. artikel 5ae.
De fleste sanktionsregimer justeres løbende, og vi opfordrer derfor til, at man følger ændringerne nøje. En samlet oversigt over de gældende EU-sanktioner findes på sanctionsmap.eu.
Søfartsstyrelsen vil i videst muligt omfang informere om de gældende forhold på sfs.dk/sanktioner.
Det er virksomhedernes eget ansvar at sikre, at gældende sanktioner overholdes og eventuelt søge juridisk bistand. Ved spørgsmål til de maritime sanktioner er man velkommen til at kontakte os på sanktioner@dma.dk.