Sanktioner mod Iran

Der er flere gældende sanktionsregimer mod Iran, som man bør være opmærksom på.

 Kompetencen til at vejlede om EU-sanktioner på de øvrige områder er fordelt på en række forskellige myndigheder. Fordelingen mellem myndighederne fremgår af Udenrigsministeriets hjemmeside.

Det bemærkes, at Søfartsstyrelsen ikke kan yde konkret rådgivning i forhold til de enkelte virksomheder om, hvordan virksomhederne skal indrette sig i forhold til at overholde sanktionerne. Her skal Søfartsstyrelsen henvise til, at man som virksomhed søger egentlig juridisk bistand, hvis man har behov herfor.

Oversigt

Der er flere gældende sanktionsregimer mod Iran, som man bør være opmærksom på. Nedenfor ses en ikke-udtømmende liste over gældende forbud og restriktioner mod Iran med maritim relevans. Der henvises overordnet til yderlig orientering i retsakterne for den konkrete ordlyd på de enkelte forbud, samt gældende undtagelser.

Virksomheder opfordres til at søge juridisk bistand ved behov, hvis man f.eks. har økonomiske aktiviteter, som kunne have direkte eller indirekte relationer til Iran. 

Bemærk desuden, at EU’s og den amerikanske sanktionslinje adskiller sig væsentligt fra hinanden. Læs mere om gældende amerikanske sanktioner på U.S. Department of the Treasury.

EU har d. 29. september genindført en række sanktioner mod Iran under vedtagelsen af EU Rådets Forordning 2025/1975. Genindførelsen sker på baggrund af Irans manglende overholdelse af Iran-atomaftalen (JCPOA) fra d. 14. juli 2015, som lempede en række FN-sanktioner mod Iran.

Force majeure situationer

Søfartsstyrelsen har den generelle retsopfattelse, at det vil være tilladt at udføre reparationer og bistå skibe, i forbindelse med force majeure-hændelser, i henhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder hensynet til den maritime sikkerhed.

Denne retsopfattelse kan afvige fra den gældende opfattelse i andre lande, hvorfor man altid bør orientere sig i den pågældende jurisdiktion, hvor en operation helt eller delvist måtte foregå.

Handelsrestriktioner

Der er pålagt en række handelsrestriktioner, som bl.a. omfatter transport af naturgas, olie og petrokemiske produkter, hvis varerne har oprindelse i Iran, eller eksporteres fra Iran til et andet land. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 11 – 14 og 14a)

Flere af handelsrestriktionerne indeholder også forbud mod levering af teknisk bistand i relation til tilvejebringelse af de omfattede varer. For visse handelsrestriktioner gælder det desuden, at det er forbudt at yde forsikring og genforsikring i relation til forbuddene.

Forsikring og genforsikringsydelser

Der er gældende forbud mod at levere eller formidle forsikrings- og genforsikringsydelser til b.la. Irans regering eller iranske personer og enheder, herunder offentlige organer og selskaber. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 35)

Finansiering af petrokemisk industri

Der er gældende forbud relateret til finansiering af iranske personer, enheder eller organer, som er involveret i bl.a. produktion af råolie og naturgas, raffinering af brændstoffer eller likvidering af naturgas, eller som er involveret i den petrokemiske industri. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 17)

Tilrådighedsstillelse og indefrysning

Sanktionerne om forbud mod tilrådighedsstillelse og indefrysning af økonomiske midler fsva. designerede entiteter er stadig gældende - Både direkte og indirekte tilrådighedsstillelse af økonomiske ressourcer til designerede personer, entiteter eller organer. Det er Erhvervsstyrelsen som i det henseende er den kompetente myndighed, dog gør vi opmærksom på, at forbuddene omfatter en række maritime virksomheder.

Indefrysningsforpligtelserne omhandler nemlig blandt andet forpligtelsen til at indefryse pengemidler og ressourcer hos Islamic Republic of Iran Shipping Lines (IRISL) og udpegede enheder, som ejes eller kontrolleres af IRISL. Det er desuden forbudt at laste eller losse gods på og fra skibe, som ejes eller er chartret af IRISL eller af sådanne enheder i medlemsstaternes havne. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 23 og EU Rådets forordning 2023/1529, artikel 3)

Bunkring, skibsforsyning og andre skibsrelaterede ydelser

Det er forbudt at yde bunkring, skibsforsyning eller andre skibsrelaterede ydelser til skibe, der direkte eller indirekte ejes eller kontrolleres af iranske personer, enheder eller organer, hvis serviceudbyderen har oplysninger som giver rimelig grund til at fastslå, at de pågældende skibe transporterer varer som er omfattet af leverings-, salgs-, overførsels- eller eksportforbud i forordningen, med undtagelser for ydelser til humanitære og sikkerhedsmæssige formål.. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 37)

Klassifikations- og andre tjenester

Fra 1. januar 2026 gælder der forbud mod levering af en række tjenester til skibe, der sejler under iransk flag, eller som direkte eller indirekte ejes, chartres eller drives af iranske personer, enheder eller organer. Tjenesterne relaterer sig særligt til klassifikationstjenester af enhver art, samt konstruktions-, certificerings-, tilsynstjenester og flere relaterede tjenesteydelser. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 37a)

Det er også forbudt at stille skibe beregnet til transport eller oplagring af olie og petrokemiske produkter til rådighed, til iranske personer, enheder eller organer, medmindre skibsudbyderen har taget passende foranstaltninger med henblik på at forhindre skibet i at blive anvendt til at transportere olie eller petrokemiske produkter, der har oprindelse i eller er blevet udført fra Iran. (EU Rådets forordning 267/2012, Artikel 37b)

Omgåelse af sanktionerne

Der gøres særligt opmærksom på, at det er forbudt bevidst og forsætligt at deltage i aktiviteter der har til formål eller til følge, at omgå de gældende forbud.

Andre myndigheder

En samlet oversigt over hvilke myndigheder, der er ansvarlige for hvilke dele af sanktionerne kan findes på Udenrigsministeriet hjemmeside (Ansvarlige myndigheder).

Senest opdateret d. 18/12/2025